Uitverkoop

discount-3078217_1920
Bron: Pixabay.com

Vroeger was het maar een paar keer per jaar uitverkoop. Op de grens van de seizoenen, als de winter met tegenzin plaats maakte voor de zomer, als bomen en struiken weer in blad schoten en de rokjes weer kort werden, maakte de wintercollectie plaats voor de zomercollectie. Om aan het eind van het jaar de omgekeerde weg te bewandelen, als de dagen korter, guurder en natter werden.

Nu lijkt het of het hele jaar door uitverkoop gehouden wordt. Elke week sneuvelen talloze bomen om als folders vol onweerstaanbare aanbiedingen van supermarkten, drogisterijen of een andere winkelketen in onze brievenbussen te belanden.

Veel van die ‘drie voor de prijs van twee’ aanbiedingen zijn alleen aantrekkelijk als je grootverbruiker bent. Als je alleen of met zijn tweeën, is het voordeel beperkt. Tenzij je je vol wil proppen met chips, kroketten of varkenslapjes die in de aanbieding zijn. Of het iets is dat lang houdbaar is.

De prijzen vliegen je om de oren in die folders, kortingen van 30, 40% of zelfs meer worden als heerlijk ruikende worstjes onder je neus gewreven. De worst kan ook vegetarisch zijn, als u dat liever heeft. Zijn die kortingen wel echt kortingen?

Je zou denken van wel, die winkeliers hebben toch geen prijzensjoemelsoftware? De Consumentenbond is duidelijk: de ‘van’-prijs mag geen willekeurig bedrag zijn, het moet een bedrag zijn waarmee in de voorafgaande drie maanden al eens is geadverteerd, aldus een woordvoerder (De Telegraaf 21 november 2018).

Het wordt nog erger. Geheel in Amerikaanse traditie wordt van zo ongeveer elke feestdag een commerciële happening gemaakt, zoals Valentijnsdag, Moeder- en Vaderdag en natuurlijk Sinterklaas en Kerstmis. Om vooral nog meer spullen te kunnen slijten die u en ik niet echt nodig hebben, importeren onze commerciële vrienden nu ook typisch Amerikaanse fenomenen als ‘Black Friday’, Singles Day’ en ‘Cyber Monday’.

Volgens Pablo Druijts van Black Friday Nederland, een organisatie die sinds 2015 alle aanbiedingen bijhoudt (waarvoor dank!), valt er zeker wel voordeel te halen, al gaat het niet zover als aan de overkant van de Grote Plas (De Telegraaf 21 november 2018).

‘Weet goed wat de originele prijs is’, geeft Pablo ons mee. Zoals al gezegd mogen volgens de regels niet willekeurige ‘van’-prijzen genoemd worden, al blijkt uit een steekproef onder 40 webshops die dit najaar gehouden werd: ruim de helft houdt zich niet aan deze regel. Juist ja.

Oftewel: we moeten zelf controleren of de korting wel echt een korting is, door op websites van concurrerende aanbieders te kijken. Verkopers laten eerst de prijs oplopen, om in november of december de prijs te laten zakken, zodat het lijkt alsof we gigantische korting kunnen ‘verdienen’. Of ze vergelijken een tweetal laptops met verschillende specificaties, zodat je niet even of een andere website kunt vergelijken. De rakkers!

Als ik Mark Rutte bezig zie, lijkt het alsof ook Nederland in de uitverkoop gaat. De afschaffing van de dividendbelasting, volgens de premier ‘goed voor de werkgelegenheid’, blijkt ingefluisterd te zijn door Paul Polman, CEO van Unilever. Die wilde het hoofdkantoor naar Rotterdam verhuizen, maar dat vreesde hij er niet door te kunnen krijgen als de dividendbelasting niet afgeschaft zou worden. De afloop kent u.

Mij bekruipt het gevoel dat als het bedrijfsleven naar Rutte roept: ‘Spring!’ hij alleen vraagt: ‘Hoe hoog?’ Als je zo makkelijk 1,9 miljard weggeeft, zonder te weten wat er tegenover staat, dan doe je ons land in de uitverkoop.

Als het zo moet, laat dan maar zitten, die uitverkoop. Als iets te mooi is om waar te kunnen zijn, dan is het dat naar alle waarschijnlijkheid ook niet.

9 gedachten over “Uitverkoop

  • 10 februari 2019 om 13:29
    Permalink

    Het is inderdaad altijd wel ergens opruiming tegenwoordig. En ik heb ook gehoord dat de prijzen soms amper lager zijn, dus je moet als consument wel goed opletten.

    Beantwoorden
  • 10 februari 2019 om 13:53
    Permalink

    Wat heb je dat mooi geschreven zeg. Wel echt iets om even over na te denken.

    Beantwoorden
  • 10 februari 2019 om 16:18
    Permalink

    In supermarkten zie je ook van die nepaanbiedingen. 40% korting op paprika’s waarbij een prijs wordt genoemd die een stuk hoger is dan die van de week ervoor. Of een aanbieding op een kerststol, die anders nooit te koop is, en dus helemaal geenandere prijs heeft

    Beantwoorden
  • 10 februari 2019 om 16:57
    Permalink

    Super mooi geschreven! Het is inderdaad te gek voor woorden al die aanbiedingen etc, maar eerlijk. Ik geniet er wel heel erg van. Ik rij voor post nl en ik kan altijd direct zien wanneer een winkel “ goeie” aanbiedingen heeft haha!

    Beantwoorden
  • 11 februari 2019 om 07:23
    Permalink

    Hah, een beetje hetzelfde gevoel in België op dit moment. Ik denk zelfs dat wij op dit moment niet echt een regering meer hebben.. Bij ons zijn het binnenkort verkiezingen, benieuwd welke partijen er dan in de uitverkoop gaan! Haha!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Spring naar toolbar