Ananas

De meeste reclames zijn niet bijster interessant. Het niveau ontstijgt de grauwe middelmatigheid niet of nauwelijks. Zo af en toe springt er toch een reclamespotje uit, omdat het anders dan anders is. De bedoeling is nog steeds een product aan te prijzen, het gebeurt echter op een vernieuwende, verrassende en/of humoristische manier.

Laatst zag ik een spotje van een mobiele telefoonprovider. Een van de velen tegenwoordig, het is dan ook begrijpelijk dat ze zich met hun reclamespotje wilden onderscheiden. Dat deden ze op een aparte manier, door overmatig mobiele telefoongebruik ‘aan de kaak te stellen’. In het spotje hebben mensen een ananas in de hand, in de plaats van een mobieltje. We vinden het niet vreemd dat we regelmatig naar ons mobieltje kijken, soms wel 200 keer per dag, aldus het spotje. Als we het mobieltje eens zouden vervangen door iets anders, bijvoorbeeld een ananas, dan is het ineens anders!

In het spotje zie je dan ook mensen naar een ananas staren, zoals ze zo vaak naar hun mobiel staren. ‘Gek hè’, zegt de voice-over in het spotje, ‘als we mooie momenten zouden missen omdat we de hele dag naar een ananas staren? Waarom doen we dat dan wel met onze mobiele telefoon?’. Een goede vraag, zeker van een bedrijf dat zelf de telefoons én de belminuten en mobiel internet levert dat dit navelstaren mogelijk maakt. Je zou denken dat ze geen winst willen maken!

Het spotje gaat verder, uiteraard. ‘Want de allerleukste momenten deel je niet met een ananas. Die deel je met elkaar’. Aha, daar komt de aap uit de mouw. Want dat met elkaar delen doen we inderdaad niet met een ananas, maar met die mobiele telefoon!

De boodschap is helder, we zouden minder naar onze mobiele telefoon moeten staren. Als je zo eens om je heen kijkt, bijvoorbeeld op het terras of bij een restaurant, dan zie je veel mensen inderdaad meteen naar hun ananas, ik bedoel mobiel, grijpen. Ze kijken er naar alsof de rest van de wereld er niet is, alsof hun mobiel het allerbelangrijkste is. Ikzelf maak me er ook schuldig aan, ik betrap me er regelmatig op dat ik even kijk of er niet iets binnengekomen is. Hoewel het eigenlijk niet belangrijk is, en ik op dat moment beter contact zou kunnen maken met de mensen om me heen.

Als we echt geen mooie momenten willen missen, als we die met elkaar willen delen, dan zou ik zeggen doen we dat persoonlijk. Niet via de mobiele telefoon, niet via Facebook, Twitter of Instagram. Dat kan natuurlijk ook, het is echter geen vervanging van het persoonlijk contact. Wat is er nou mooier dan zo’n mooi moment te delen als je bij elkaar bent, en in elkaars ogen kan zien wat het betekent?

Het bedrijf koppelt er een slimme campagne aan. Als je iemand ‘betrapt’ als hij of zij afgeleid is door zijn of haar mobiel, moet je volgens het bedrijf ‘Hé, ananas!’ roepen. Uiteraard hebben ze allerlei leuke gif-bestandjes beschikbaar, kleine stukjes uit het spotje, met dezelfde boodschap. Leuk gevonden, ik ben benieuwd of het aanslaat. Het zou goed kunnen van wel, want gisteravond zei mijn vrouw het al tegen mij toen ik even op mijn mobiel keer. En dat nadat ik haar zelf op dit spotje gewezen had. Tja, ik vroeg er om.

Het blijft een leuk spotje, leuker dan de spotjes van andere mobiele telefoonproviders. Voor een deel kan ik me achter de boodschap scharen: laten we mooie momenten met elkaar delen. Gewoon met elkaar, in goed gezelschap!

Mooie herinneringen maak je niet met je mobiel, die maak je zelf! Met vrienden, familie of voor mijn part volslagen onbekenden. Leef!

5 gedachten over “Ananas

  • 4 mei 2018 om 08:32
    Permalink

    Goede reclame om je weer bewust te maken hoe vaak je op je schermpje zit te kijken. Ik maak mij daar nu zelf ook weer schuldig aan 😉

    Beantwoorden
  • 4 mei 2018 om 10:07
    Permalink

    Wat is van Ben altijd knap vindt is, dat ze reclame maken wat eigenlijk een ‘negatieve’ indruk geeft naar het product wat ze verkopen. Mooi om te zien hoe positief dat eigenlijk voor ze werkt!

    Beantwoorden
  • 4 mei 2018 om 10:34
    Permalink

    Ik vond dit soort reclames altijd heel mooi. Het laat je toch over dingen nadenken. Ik probeer al een aantal maanden mijn telefoon veel minder vaak te gebruiken. Je merkt dat het je ook veel meer rust geeft als je niet de heletijd naar een schermpje staart.

    Beantwoorden
  • 7 mei 2018 om 16:52
    Permalink

    Ik moet eerlijk bekennen dat ik mijn telefoon ook te veel en te vaak vast heb. Probeer er echt op te letten, maar het lukt niet altijd even goed.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Spring naar werkbalk